Geen nachttrein Brussel - Berlijn meer
- Back On Track Belgium
- 13 mrt
- 2 minuten om te lezen
Eergisteren kondigde de Oostenrijkse nachttreinoperator ÖBB aan dat de nachttrein Brussel - Berlijn voor onbepaalde tijd opgeheven wordt. Aanleiding hiervoor zijn vernieuwingswerken op het Duitse spoornet waardoor de trein niet zou kunnen rijden. Voorlopig gaat het officieel nog over een tijdelijke opheffing maar er is geen herstartdatum voorzien, en de trein kampt al van bij de lancering onder allerlei problemen.
Betrouwbaarheid van rijpaden een ramp
Niet alleen de planning maar nog meer de betrouwbaarheid van de rijpaden is een van de grote problemen waardoor we in Europa geen nachttreinen krijgen. Het is frappant hoe zulke werkzaamheden aan het spoor twintig, dertig jaar geleden perfect vele maanden, dikwijls meer dan een jaar op voorhand ingepland werden terwijl sommige landen nu, zoals Duitsland, soms zonder boe of ba op korte termijn lijnen opbreken zonder een redelijke omleidingsroute te voorzien.
Twee belangrijkste Europese metropolen niet meer met elkaar verbonden
Het is nog steeds mogelijk om naar Berlijn te reizen met de nachttrein met de andere nachttreinoperator die Brussel aandoet, European Sleeper. Het gaat hier om de nachttrein naar Praha die om zes uur 's morgens ook Berlijn aandoet. De trein van European Sleeper neemt een andere reisweg als de ÖBB. European Sleeper rijdt immers over Amsterdam en Osnabrück terwijl de ÖBB via Mannheim reed. Beide zijn grote omwegen, de een langs het noorden, de ander langs het zuiden.
Al vijf nachttreinen minder op één jaar
Met Brussel - Berlijn wordt tegelijkertijd de trein Parijs - Berlijn opgeheven aangezien beide treinen samen reden tussen Mannheim en Berlijn. Hierdoor komt de nachttreinteller dit jaar al op min vijf te staan! Waar is die renaissance?
Oproep naar verantwoordelijkheidszin bij infrastructuurbeheerders
Infrastructuurbeheerders moeten net zoals vroeger hun verantwoordelijkheid nemen en dergelijke werken ver genoeg op voorhand aankondigen, én een alternatief voorzien. Als dit ging in het jaar 2000 kan dit perfect ook in 2025. België scoort op dit vlak, met Infrabel, trouwens zeer goed: werken worden steevast lang op voorhand aangekondigd.
Comments